Pages

onsdag 14 mars 2012

Bo Inge Anderssons verklighetsuppfattning?

Jag har länge haft synpunkter på Rapports utrikeskommentator Bo Inge Andersson och hans kommenterande kring valrörelser runt om i världen, framför allt de i USA.

Efter att nyss ha läst hans senaste kommentar som just nu finns på Svt:s Texttv undrar jag om han över huvud taget läser och tar del av annan nyhetsrapportering och diverse opinionsundersökningar som görs, eller om han helt enkelt sitter och skriver kommentarer helt utifrån eget önsketänkande?

I måndags skrev jag ett inlägg om att det republikanska partiet på intet sätt är så splittrat som svenska medier vill påskina. Bland annat skrev jag om resultaten i de opinionsundersökningar där väljarna får välja mellan två kandidater, så kallade matchup polls:
Om splittringen vore så stor som svenska medier och analytiker vill påskina skulle knappast båda toppkandidaterna till att bli republikanernas kandidat vinna i dessa match-up polls. Detta blir än tydligare när man tittar på hur stort stöd Romney respektive Santorum får hos de republikanska väljare. Där har för närvarande Romney stöd av 83% medan Santorum stöds av 77%.
Jag skrev också att jag inte är särskilt överraskad över den svenska medievinkling:
Att fortsätta hävda att det republikanska partiet är mycket splittrat visar nog snarare på en del journalisters och politiska bedömares egna förhoppningar om att Obama skall lyckas vinna igen. Det är nämligen inte helt ovanligt att den demokratiska kandidaten utmålas som den säkra segraren, fram till valnatten då alla står helt frågandes till hur amerikanarna återigen kunde välja en republikansk president.
Idag överträffar Bo Inge Andersson sig själv när han kommenterar de senaste primärvalsomgångarna:
Men nu visar resultatet hur kluvet partiet är - och att det är de mycket konservativa som dominerar. Det kan i  valen i november skrämma bort många väljare. 
Problemet är att ingen av kandidaterna är tillräckligt slagkraftig för väljarna. Men det är klart att det står två block mot varandra.
Inte tillräckligt slagkraftiga? I söndagens matchup poll vann både Romney och Santorum över Obama, vad är inte det om riktigt slagkraftigt?

Sedan fortsätter Bo Inge om de stora block som påstås splittra de republikanska väljarna:
Ett är de konservativaste med Santorum och Gingrich. Ett är ett mer luddigt block där den tidigare liberale  Romney nu försöker profilera sig som den konservativaste, vilket misslyckas och gör honom mindre trovärdig.
Som jag skrev i mitt tidigare blogginlägg så har för närvarande Romney stöd av 83% och Santorum stöd av 77% av de republikanska väljarna. Det är väl allt annat än splittrat?

Sedan avslutar Bo Inge med att hävda att de i Vita huset just nu pga den "stora splittringen" bland de republikanska väljarna sitter och myser:
Och under tiden myser man i Vita Huset över allt ovett som republikanerna vräker över varandra i sina tv snuttar.
Jag tror tvärtom att man just nu i Vita huset är ganska livrädd. Matchup polls ger resultatet att Romney i de senaste undersökningarna vinner mot Obama, Santorum vissa dagar även han vinner medan han andra dagar ligger någon enstaka procent efter, och där till och med Ron Paul i några av pollsen sniffar Obama i bakhasorna. Den som med dessa undersökningar sitter i Vita huset och myser kan inte vara riktigt frisk. Eller så har Bo Inge Andersson en något skev bild av hur verkligheten ser ut.

Edit: Eftersom det inte är särskilt lämpligt att länka till Texttv:s sidor försökte jag hitta hans krönika på Svt.se, där fann jag en liknande vilken jag tror är ursprungsartikeln för det som skrivits på Textv, de är snarlika, så jag länkar till den. Länk.

Edit 2: Noterar att Bo Inge ändrat i sin artikel på svt.se ett par gånger sedan den först publicerades, nu är allt om Vita husets mysande borttaget, så är även allt skrivande om hur splittrat partiet är. Artikeln är nu klart mer balanserad än tidigare. Jag undrar vad hans ändringar beror på?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar